Er zijn mensen die tijdens of na het roken van een waterpijp last krijgen van hoofdpijn of zich er zelfs ziek door voelen (buikpijn/misselijkheid). Dit overkomt zelfs de gevorderde waterpijp roker (inclusief ikzelf) dus wees niet verbaasd als het jou ook eens overkomt. Hoofdpijn na het roken kan doen twijfelen de vraag of waterpijp roken schadelijk is, maar hoeft absoluut geen signaal te zijn. Deze tips gaan je helpen om een waterpijp kater te herkennen, te voorkomen en als je er een hebt, te verhelpen.

Wat zijn de symptomen van waterpijp hoofdpijn? 

Een watepijp kater komt voor in een aantal vormen, namelijk: 

  • Hoofdpijn. Pijn in het hoofd, druk op het hoofd, zweterigheid, e.d. 
  • Een misselijk gevoel alsof je moet overgeven. Dit komt vaak voor in combinatie met alcohol drinken.
  • Overgevoeligheid voor licht en geluid.

waterpijp hoofdpijn

Oorzaken waterpijp ziekte; is waterpijp roken schadelijk?

  • Uitdroging. Het niet genoeg drinken van water is de grootste oorzaak van hoofdpijn!
  • Niet genoeg eten. Als je niet genoeg eet kan je last krijgen van hoofdpijn. Dit is hetzelfde als bij het drinken van alcohol.
  • Teveel rook inhaleren. Het is niet goed om continue aan de waterpijp te lurken, overdaad schaadt!
  • Verbrand tabak. Te hete kooltjes of folie dat het tabak raakt kan zorgen voor verbrand tabak. Waterpijp tabak hoort niet te verbranden maar te smeulen, dat is het verschil tussen sigaretten en waterpijp tabak.
  • Nicotine intolerantie. Als je geen nicotine gewend bent en een tabaksoort gebruikt waar teveel nicotine in zit kan dit zorgen voor een intolerante reactie van je lichaam op de nicotine.

Hoe voorkom ik een waterpijp kater? 

  • Eet genoeg

Eet voldoende voordat je waterpijp gaat roken. Als je genoeg eet voordat je begint te roken verminder je de kans op hoofdpijn e.d. aanzienlijk. Een zware snack of een broodje is meestal genoeg. 
Tip: Probeer eens vers fruit te eten met de smaak van de tabak die je rookt tijdens je sessie, dit werkt minstens net zo goed en is
Rook Herbal tabak (Bigg Ice Rockz, Amy Stones, Hookah Squeeze etc.) doordat deze producten GEEN nicotine of teer bevatten maar wel een hogere glycerine gehalte hebben geven ze meer rook maar  ook een zachtere rookervaring.

  • Drink genoeg water!

  • Doe rustig aan! 

Je hoeft niet als een gek waterpijp te roken omdat het kooltje anders op is. Het kooltje verbrand juist sneller door er vaak aan te hijsen.

  • Neem pauzes 

Neem pauzes van ong. 30-40 seconden tussen de inhalaties die je doet. Waterpijp roken is bedoelt om rustig van te genieten onder het genot van een drankje en gesprekken met vrienden of tijdens het / tv / gamen / film kijken etc. 

  • Kool goed ontbranden

Als je kooltjes er niet totaal ontvlamd uitzien dan moet je ze nog even niet op je kopje zetten! Dit is vooral het probleem met snel ontvlambare kooltjes, waar chemische stoffen in zitten die je zeker niet wilt inademen! Bij natuurkolen duurt het wachten extra lang, maar hier zitten dan verder (meestal) geen schadelijke stoffen in waardoor je sessie langer en met veel meer smaak zal verlopen.

  • Maak de Tabakskop goed klaar!

Dit is het moeilijkste onderdeel. Zorg ervoor dat je er niet teveel waterpijp tabak in hebt gedaan. Zorg er vooral voor dat de tabak het aluminiumfolie niet raakt, dit zorgt voor verbranding van de tabak wat je niet wil hebben, hierdoor word de rook ''harsh''.

hoesten

Hoe kom ik van mijn hookah kater af?

  • Zorg voor frisse lucht

    Op het moment dat je in een met rook gevulde kamer bent word je er niet beter van. Zorg er dus voor dat je buiten bent zonder rook. Of zet het raam wagenwijd open. Een paar trekpoppen of een eindje joggen zorgen er voor dat het bloed door je lichaam gepompt word met frisse lucht. Ga ook nooit slapen in een kamer die nog vol zit met waterpijp rook. De kans dat je de volgende ochtend wakker wordt met hoofdpijn is dan zeer groot!

  • Koel je hoofd

    Gebruik iets van een ice-pack of een ander koud middel dat je direct op het voorhoofd kan aanbrengen om de hoofdpijn te verminderen.

  • Drink veel water

    Vul je lichaam weer met energy door bijvoorbeeld wat water of een sport drankje te drinken (AA, Gatorade, etc.)

  • Eten

    Hetzelfde als wat water drinken. Zorg er gewoon voor dat je lichaam weer wat energie krijgt, dit helpt uiteindelijk een hoop!